Wat kan ik doen bij een medewerker die uit dienst gaat?


In sommige gevallen wordt het contract van de medewerker niet verlengd of is de medewerker ontslagen. Wanneer de medewerker geen contract heeft is de medewerker uit dienst. Humanwave kijkt naar de actieve contracten die gekoppeld zijn, wanneer een contract is verlopen zal de medewerker op inactief komen te staan en kan de medewerker niet meer inloggen en zijn gegevens inzien.


Indien het contract van rechtswege eindigt en het contract niet wordt verlengd, dan is de medewerker automatisch inactief. U kunt de medewerker nog toevoegen aan de lijst 'uit dienst', volgens de stappen hieronder. 


Gaat de medewerker eerder weg dan het contracteinde, dan moet u de einddatum van het huidige contract wijzigen. Dit doet u door naar de medewerker te gaan en in het linkermenu te kiezen voor 'arbeidsrelatie'.


Daarna, klikt u op het potloodje om de einddatum te wijzigen.

Vul de nieuwe einddatum in en geef de 'reden uit dienst' op.



Klik daarna op 'volgende'. Controleer de gegevens en sla de wijziging op.

Na deze stap kunt u de medewerker nog toevoegen aan de lijst 'uit dienst', volgens de stappen hieronder. 



Wanneer de medewerker nog wel een actief contract heeft maar u wilt de inlogrechten intrekken, dan kunt u dit doen door op het tandwieltje rechts naast de naam van de medewerker te klikken en vervolgens te kiezen voor 'Inlogrechten intrekken'.


inlogrechten%20intrekken..jpg


Medewerker toevoegen aan lijst 'uit dienst' 


Om alles zo goed mogelijk af te handelen kunt u de medewerker toevoegen bij 'uit dienst'. 


Stap 1

Ga hiervoor naar de hoofdpagina van de organisatie.


Hoofdpagina%20organisatie.jpg


Stap 2

Ga naar 'In en uit dienst' in het linker menu: 


in%20en%20uit%20dienst..jpg



Stap 3

Kiest vervolgens het tabblad 'Uit dienst'.


Uit%20dienst..jpg



Stap 4

Klik op hetom een medewerker toe te voegen die uit dienst treedt.


uit%20dienst%20regelen..jpg



U ziet hier al een aantal taken staan die vaak belangrijk zijn om direct af te handelen zodat u hier later geen omkijken meer naar heeft:


uit%20dienst%20regelen%202..jpg



U kunt zelf selecteren welke taken u bij 'Uit dienst' gebruikt door ze aan te vinken. Ook kunt u nieuwe taken toevoegen. Het is natuurlijk uw eigen keuze om hier wel of geen gebruik van te maken. Denkt u er wel aan dat de medewerker zelf niet meer kan inloggen wanneer de medewerker geen actief contract meer heeft en hierdoor niet meer zijn loonstroken of jaaropgave kan inzien. Daarnaast is het altijd belangrijk om de verloftegoeden te checken om te kijken waar de medewerker nog recht op heeft en wat u nog moet uitbetalen.

Wanneer u de taken heeft aangemaakt kan de supervisor of manager de taken per stuk afhandelen (en eventueel een notitie toevoegen).