Controleren van loonstroken: vakantiegeld uitbetaald?


Bij de controle van de loonstroken komt u erachter dat het vakantiegeld voor een medewerker niet wordt uitbetaald deze maand.

Het kan zijn dat dit ook de bedoeling is, maar het kan ook zijn dat u het vakantiegeld nog uit wilt betalen. Hieronder geven we aan in welke gevallen het vakantiegeld wordt uitbetaald.


Het vakantiegeld wordt uitbetaald in de volgende gevallen: 


  1. De medewerker is uit dienst: 
    Wanneer de medewerker uit dienst is zal er een eindafrekening op worden gemaakt. Standaard zal het vakantiegeld een maand na het laatste salaris uitbetaald worden aan de medewerker. Wanneer u dit wilt aanpassen kunt u dit doen door dit in de bedrijfsinstellingen aan te passen. Hoe u dit doet, kunt u hier vinden.

  2. Geen direct opvolgend contract is toegevoegd bij de medewerker:
    Wanneer een medewerker nog geen nieuwe contract heeft zal de eindafrekening zoals hierboven beschreven plaatsvinden. Wanneer er een opvolgend contract is gekoppeld aan de medewerker zal het vakantiegeld niet uitbetaald worden. Wat voor kan komen is dat het nieuwe contract niet aansluit op het oude contract. Hierdoor komt er een gat tussen de afspraak vakantiegeld in het oude contract en het nieuwe contract, waardoor dit wordt gezien als 'uitdienst'. U kunt dit wijzigen door in de afspraak de datum te wijzigen naar een dag nadat de oude vakantie afspraak is verlopen.  

  3. De maand/periode voor uitbetalen geselecteerd is de afspraak 'vakantiegeld' (standaard in mei):
    Standaard is de uitbetaling in mei, maar u kunt er ook voor kiezen om dit in een andere maand uit te betalen. Bij het component 'Vakantiegeld' dat u heeft toegevoegd bij de 'Afspraken' van de medewerker kunt u dit component vinden onder het menupad Medewerker -> Arbeidsrelatie -> Afspraken. U kunt de afspraak wijzigen door opte klikken achter de afspraak en daar eventueel de maand/periode te wijzigen.