Hoe werken de instellingen voor tijdregistratie


Achtergrond
Elke organisatie gaat anders om met tijdregistraties. Bij de ene organisatie wordt het alleen gebruikt om de aanwezigheid in kaart te brengen, terwijl bij andere organisaties de hele verloningsstructuur hiervan afhangt. Hieronder volgen een aantal voorbeelden, daarna wordt ingegaan hoe u humanwave kunt inrichten zodat de tijdsregistraties afgehandeld worden volgens de regels binnen uw organisatie.

Voorbeelden

  1. Bij tijdsregistraties wordt er ingecheckt om 08:36 en uitgecheckt om 17:38. Dit kan betekenen dat u daadwerkelijk de uren en minuten tussen deze tijd wilt uitbetalen of op een andere manier wilt verrekenen, maar het kan ook zijn dat de medewerker bedoeld, ik heb gewerkt tussen 08:30 en 17:30.
  2. Pas bij een afwijking van meer dan een half uur moet dit verrekend worden met de medewerker. Is deze tijd minder dan ziet u dit als het afmaken van het werk.
  3. Bij pauzes hoeft de medewerker niet in of uit te checken, de pauze heeft u al in de planning gezet en deze wordt automatisch overgenomen in de tijdregistraties.

Stap 1

Voor de instellingen van de tijdregistratie gaat u naar de hoofdpagina van de organisatie:


Hoofdpagina%20organisatie.jpg



Stap 2

Klik vervolgens op het tandwieltje rechts naast de organisatienaam om naar de instellingen van de organisatie te gaan:


Instellingen%20organisatie.jpg



Stap 3

Vervolgens selecteer u in het linker menu het juiste bedrijf:


Bedrijf%20selecteren..jpg



Stap 4

Kies vervolgens het tabblad 'Planning en tijdregistratie':


planning%20en%20tijdregistratie..jpg


Afwijking: Vanaf welke afwijking (per week) moet er een melding gemaakt worden?
  • Minuut: uit elke afwijking volgt een melding.
  • Kwartier: bij een kwartier afwijking per week volgt er een melding. 
  • Half uur: bij een half uur afwijking per week volgt er een melding.
  • Uur: bij een uur afwijking per week volgt er een melding.
In praktijk worden Minuut en Kwartier het meeste gebruikt.

Afkappen op: Hoe worden de check-in en check-uit tijden van medewerker geïnterpreteerd? Op basis van de planning kappen wij deze af.
  • Niets: de daadwerkelijke in- en uitcheck tijden worden genomen (08:36 blijft 08:36)
  • Kwartier: de daadwerkelijke in- en uitcheck tijden worden afgerond naar het dichtstbijzijnde kwartier (08:36 wordt 08:30, 17:38 wordt 17:45)
  • Half uur: de daadwerkelijke in- en uitcheck tijden worden afgerond naar het dichtstbijzijnde half uur (08:16 wordt 08:30, 17:55 wordt 18:00)
  • Uur: de daadwerkelijke worden afgerond naar het dicht bijzijnde uur (08:15 wordt 08:00, 17:55 wordt 18:00)
In praktijk wordt Niets en Kwartier het meeste gebruikt.


Vergelijk: Waarmee moeten de geregistreerde uren vergeleken worden?
  • Planning vs Contract -> Als er een verschil is tussen de planning en de werktijden in het contract, dan wordt er een voorstel gedaan.
  • Tijdsregistraties vs Contract -> Als er een verschil is tussen de werktijden in het contract en de werktijden zoals deze geregistreerd zijn, dan wordt er een voorstel gedaan.
  • Tijdsregistraties vs Planning -> Als er een verschil is tussen de werktijden in de planning en de werktijden zoals deze geregistreerd zijn, dan wordt er een voorstel gedaan.

Inclusief pauze: Moet in de tijdregistratie de geplande pauze opgenomen worden?
  • U kiest hier voor "Ja" als de medewerker voor pauzes niet hoeft in- en uit te checken.
  • U kiest hier voor "Nee" als de medewerker bij pauzes wel in- en uit moet checken.