Het is mogelijk om correctie loonaangiftes te maken in Humanwave. Hoe dit kan staat in deze helpfile uitgelegd.
Er wordt in deze helpfile ingegaan op de volgende zaken:
- Wanneer moet ik een correctie loonaangifte aanmaken?
- Hoe maak ik een correctie loonaangifte?
- Welke controles moet ik uitvoeren?
- Welke foutmeldingen kan ik krijgen en hoe los ik deze op?
Wanneer moet ik een correctie loonaangifte maken?
Het kan zijn dat je van de belastingdienst een brief hebt ontvangen waarin staat dat er gegevens ontbreken of verkeerd zijn aangeleverd. Denk hierbij aan het ontbreken van een geboortedatum, verkeerd ingevoerd BSN, en sinds 2020 het ontbreken van een reden uit dienst. Ook kan het zijn dat er een mogelijke instellingen belasting verkeerd staan, zoals cao sector.
Check wat er verkeerd is gegaan, en controleer daarna in Humanwave of deze gegevens compleet zijn en of de instellingen (ondertussen) goed staan, zo niet, pas je deze aan waar nodig.
Hoe maak ik een correctie loonaangifte?
Nadat je gecontroleerd hebt of alles goed, kun je de correctie loonaangifte gaan aanmaken.
Stap 1
Ga in het linkermenu van de organisatie naar: Salaris; en daarna naar het kopje 'Loonaangifte'.
Stap 2
Hier zie je alle reeds verstuurde aangiftes terug. Druk op het plusteken om een nieuwe loonaangifte toe te voegen.
Stap 3
Selecteer hier het volgende:
- de periode waarover je een correctie wilt aangeven, bijvoorbeeld januari.
- het type: correctie
- wanneer er medewerkers uit dienst zijn zonder aangegeven reden, verschijnt dat ook hier in beeld, hier moet altijd een reden gekozen worden.
Kies voor Bewaar.
Stap 4
De correctie loonaangifte wordt nu geladen.
Verstuur de correctie loonaangifte niet.
Wanneer er een nieuwe loonaangifte wordt aangemaakt voor de volgende periode zal de correctie automatisch mee verstuurd worden.
Welke controles moet ik uitvoeren?
Natuurlijk is het van belang dat alles klopt bij een correctie aangifte. Je wilt immers niet dat deze nog een keer terugkomt.
De belangrijkste factor is dat de hoogte van de aangifte hetzelfde is. Als dit niet het geval is, ga dan eerst na:
- Is de WBSO afdracht ingevuld?
- Is het bovenstaande niet van toepassing maar toch een verschil? Neem contact op met de supportafdeling. Wij helpen je graag verder.
Welke foutmeldingen kan ik krijgen en hoe los ik deze op?
"Er ontbreken gegevens"
Wanneer deze melding verschijnt nadat de correctie aangifte is aangemaakt, ontbreken er toch nog gegevens. Om te controleren van welke gegevens dit zijn, klik je op het potloodje achter de correctie, en daarna op het kopje "notificaties". Hier wordt weergeven welke gegevens van welke medewerker ontbreken.
Pas deze juist gegevens aan, en ga terug naar de loonaangifte.
Verwijder de eerder aangemaakte correctie. Klik op het potloodje en kies daarna voor 'verwijderen'.
Vervolgens kan er een nieuwe correctie loonaangifte worden aangemaakt voor die periode.
"Ongewijzigd"
Wanneer deze melding verschijnt nadat de correctie aangifte is aangemaakt, is er geen verschil tussen de correctie en de reeds eerder aangemaakte loonaangifte. De wijziging die aangepast moest worden is nog niet opgelost. Ga terug naar het begin en inventariseer welke melding er gedaan is en pas deze correct aan.
"Status ongeldig"
Deze melding zie je alleen wanneer je de correctie loonaangifte opent. In dit geval kan de correctie loonaangifte niet verstuurd worden.
In de meeste gevallen zit het probleem hier in de adresgegevens; een postcode is onvolledig, of er mist een huisnummer. Heb je medewerkers met een buitenlands adres? Controleer dan of het adres op de Nederlandse wijze is genoteerd; [straatnaam nummer].
Toch kun je met deze foutmelding, het beste contact opnemen met de supportafdeling; wij helpen je graag verder.