Als werkgever ben je verplicht om (voor de eerste werkdag) de identiteit van de medewerkers vast te stellen. Indien de medewerker zich niet wil of kan identificeren, dan kun je deze medewerker niet verlonen via Humanwave. Als werkgever kan je immers flink in de problemen komen wanneer de controle niet juist is uitgevoerd.
Het is niet mogelijk een medewerker te verlonen via Humanwave indien een van volgende gegevens niet aanwezig is:
- Naam van de medewerker, zowel initialen, voor- en achternaam
- Adresgegevens, inclusief woonplaats
- Geboortedatum
- BSN / Sofinummer
Humanwave zal vermelden wanneer deze gegevens ontbreken. Daarnaast zul je ook bij het aanmaken van de loonaangifte de melding 'er ontbreken gegevens' krijgen, wanneer een van de bovenstaande gegevens ontbreken. Totdat deze zijn aangevuld, kan de loonaangifte niet verstuurd worden.
Snel controleren of er nieuwe medewerkers in dienst zijn?
- Ga dan naar "Nog te doen" en naar het kopje "Contracten".
- Hier zie je alle nieuwe medewerkers van deze maand.
- Hierbij wordt ook vermeld wanneer de bovenstaande gegevens ontbreken.
Wat kun je het beste doen wanneer je voor de verloning niet beschikt over de eerder genoemde gegevens? Wij adviseren om de medewerker een voorschot te geven en zodra je beschikt over de juiste gegevens de verloning te laten plaatsvinden in de eerst volgende periode.