Hoe doe ik aangifte bij StiPP?

Hoe doe ik aangifte bij StiPP?

Door in te loggen op de website van StiPP kan je de pensioen aangifte doen. Dit dien je maandelijks zelf te doen. Voor een juiste aangifte dienen een aantal stappen doorlopen te worden. Het StiPP accepteert alleen PDO bestanden, die met Excel gegenereerd kunnen worden. Hoe dit in zijn werk gaat, zal hieronder stapsgewijs uitgelegd worden. 

Stap 1: Koppelen Excelbestand(en) met PDO-StiPP bestand
  1. Sla de bijgevoegde bestanden op de gewenste plek in uw werkomgeving. Bij voorkeur niet op een netwerklocatie maar op de c-schijf of het bureaublad.
  2. Open een Excelbestand.
  3. Ga naar 'Bestand'
  4. Kies 'Opties'
  5. Kies 'Invoegtoepassingen'
  6. Kies 'Start'
  7. Blader naar het bestand PDO StiPP 20XX. Dit bestand heeft u opgeslagen op uw centrale schijf in stap 1.
  8. Selecteer het bestand 'PDO StiPP 20XX' en klik vervolgens op 'OK'
  9. PDO Tool vinkje vink je aan. Indien het vinkje bij de oude tool is aangevinkt, vink deze dan uit.
  10. Klik 'OK'

Stap 2: PDO bestand aanmaken

  1. Open bijgevoegd Excel bestand (genaamd StiPP Excel (1) en ga naar 'Invoegtoepassingen' bovenaan het werkblad in Excel
  2. Ga naar app.humanwave.nl en log in met je gegevens. Vervolgens ga je naar Rapporten en open je het rapport Premies
  3. Kies bij Berekening voor 'Plus Pensioen' en 'Basis pensioen' en selecteer de juiste periode waarover je aangifte wilt doen
  4. Exporteer het bestand naar Excel
  5. Kopieer de kolommen 'Uren' en 'Gebr. Grondslag' voor de betreffende medewerkers in de PDO Sheet en plak deze in de kolommen Q en R
  6. Pas de periode aan (periode nummer). In januari dient daarnaast ook het jaar aangepast te worden
  7. Voer de rest van de medewerkers gegevens in
  8. Ga naar invoertoepassingen in de PDO sheet
  9. Kies 'Genereer PDO'
  10. Klik op uitvalmenu 'PDO 20XX'
  11. Kies voor 'Maak PDO'
  12. Kies de naam en plaats om het PDO bestand op te slaan.

Dit bestand dat je hebt aangemaakt, kan je inlezen op het de website van StiPP pensioen.

Stap 3: PDO verzenden naar StiPP
  1. Ga naar de site van StiPP: Werkgever.stippensioen.nl
  2. Log in en kies 'Bestanden verzenden' om het gemaakte PDO bestand te uploaden. Hiervoor heb je in het verleden de inloggegevens gekregen. Heb je die niet meer? De inloggegevens vraag je gemakkelijk weer aan via de website van StiPP. 






    • Related Articles

    • Hoe doe ik aangifte bij StiPP wanneer er geen medewerkers zijn die pensioen afdragen?

      Door in te loggen op de website van StiPP kan je de pensioenaangifte doen. Dit dien je maandelijks zelf te doen. Het kan echter voorkomen dat je deze aangifte moet doen, terwijl er nog geen medewerkers in dienst zijn waarvoor pensioen afgedragen ...
    • Hoe kan ik de StiPP pensioenregeling verwerken in Humanwave?

      Wanneer jouw organisatie is aangesloten bij het StiPP pensioen ben je gebonden aan bepaalde regelingen. Hoe je deze regeling kunt implementeren in Humanwave wordt in deze helpfile uitgelegd. Wat van belang is binnen de pensioenafspraken van StiPP is ...
    • Waar kan ik de bijzonder tarief percentages controleren?

      Ga via Start naar Rapporten. In het blok Salaris vind je het rapport 'Bijzonder tarieven'.  Je kunt het rapport per jaar genereren. De volgende kolommen worden hierin getoond.  Belastbaar loon: Het jaarloon op basis waarvan het bijzonder tarief is ...
    • Kan ik mijn profielfoto wijzigen?

      Medewerkers kunnen zelf niet hun eigen profielfoto wijzigen. Ze kunnen wel de profielfoto uploaden.  Vanaf de rol administratief hr medewerker kunnen gebruikers profielfoto's bij medewerkers instellen. 
    • Hoe verwijder ik een verzuimmelding?

      Het kan zijn, dat een verzuimmelding onjuist of dubbel is ingevoerd. Wanneer je een verzuimmelding uit het systeem wilt verwijderen, ga je als volgt te werk: Stap 1 Ga naar de planning van de medewerker. Wanneer deze niet op jaar opent, klik je naar ...