Hoe verstuur ik een loonaangifte? - Humanwave

Hoe verstuur ik een loonaangifte?

Wanneer je de loonaangifte hebt aangemaakt en gecontroleerd, dan dien je deze nog te versturen. De loonaangifte kan verschillende statussen hebben. Deze statussen en de bijbehorende acties worden uitgelegd in deze helpfile.

De aangemaakte loonaangifte krijgt altijd eerst de status Bezig. Er loopt een balk die aangeeft hoe ver de loonaangifte is met aanmaken. De status veranderd dan in 'Aangemaakt, klaar voor verzending' of 'Er ontbreken gegevens'. Wanneer de status op 'Aangemaakt, klaar voor verzending' staat kan de aangifte verstuurd worden. 

Je verstuurt de loonaangifte door deze te openen, en vervolgens op de knop "Versturen" te klikken. 
Controleer voor het versturen altijd of de afdrachten op de loonaangifte gelijk zijn aan de loonjournaalpost van die periode.

Bezig: (informatie nog niet verwerkt).
De gegevens moeten nog berekend en verwerkt worden. Als je op de knop 'Verversen' klikt krijg je kort daarna een andere status te zien.

Er ontbreken gegevens: (Open de loonaangifte en selecteer het tabblad 'Notificaties' om de oorzaak te zien).
Wanneer het berekenen van de volledige loonbelastingaangifte niet is gelukt missen gegevens of zijn de gegevens niet juist ingevoerd. Als je de loonaangifte opent staat onder 'Status' het probleem omschreven, deze verwijst altijd naar de notificaties. In de notificaties kan je zien wat je nog mist of moet aanpassen. 
  1. Invalid: (er zijn onjuiste gegevens meegeleverd)
    Wanneer de loonaangifte onjuiste gegevens ophaalt, of de totalen niet kan berekenen wordt de status Invalid weergeven. Vaak wordt deze melding veroorzaakt door een foutieve postcode bij een medewerker. Dit kun je snel controleren in het rapport "Contactgegevens". Wijzig waar nodig. 
Wanneer je deze aanpassingen hebt doorgevoerd kan je de loonaangifte opnieuw berekenen. Dit kan je doen wanneer je de loonaangifte opnieuw opent. Onderaan staat de knop 'Opnieuw berekenen'. Klik hier op en ververs daarna de loonaangifte. Wanneer de status op 'Er ontbreken gegevens' blijft staan herhaal je dit proces om te zien of er nog meer gegevens missen of aangepast moeten worden. Herhaal dit totdat de status veranderd naar status 'Aangemaakt', klaar voor verzending.

Aangemaakt, klaar voor verzending: 
Wanneer de status op aangemaakt staat is de loonaangifte klaar om verzonden te worden. Open de aangifte en controleer nog eens goed alle gegevens. Wanneer de gegevens juist zijn kan je deze versturen, dit doe je met de knop 'Versturen' die onderaan de loonaangifte staat. 

Let op! Na het verzenden van de loonaangifte kan deze niet meer verwijderd worden!

Verzonden, wachten op goedkeuring:
Als de loonaangifte verstuurd is veranderd de status in 'Verzonden, wachten op goedkeuring'. Wanneer de status op 'Verzonden, wachten op goedkeuring' staat dan is de aangifte verzonden na de Belastingdienst.

Goedgekeurd: (loonaangifte is voldaan).
Wanneer de Belastingdienst de loonaangifte heeft geaccepteerd veranderd de status van verzonden naar goedgekeurd. De Belastingdienst heeft dan de loonaangifte geaccepteerd en de betalingen kunnen vervolgens worden doorgezet op de datum die je hebt aangegeven bij het invoeren van de loonaangifte. Het kan voorkomen dat de Belastingdienst later de gegevens gaat controleren en dat er iets niet klopt. In dit geval zal de Belastingdienst je een brief sturen. Dit is vaak 2/3 maanden nadat de loonaangiften zijn geaccepteerd.

    • Related Articles

    • Hoe maak ik een loonaangifte aan?

      In deze helpfile wordt uitgelegd hoe je een loonaangifte aanmaakt. Naast het aanmaken van de loonaangifte is het belangrijk dat deze ook verstuurd wordt. Je dient de loonaangifte zelf te versturen wanneer je geen gebruik maakt van de Full Service van ...
    • Hoe controleer ik een loonaangifte?

      Nadat je de loonaangifte hebt aangemaakt, dien je deze te controleren. Het is voor een juiste verantwoording naar de belastingdienst en aansluiting in je financiële boekhouding van belang dat de verschillende premies overeenkomen tussen de ...
    • Hoe meld ik mijzelf of een andere medewerker ziek via de web-app?

      Je kan vanuit je dashboard 24/7 online een ziekmelding doorgeven. De ziekmelding wordt automatisch verstuurd naar degene die deze moet bevestigen. Hoe meld ik mijzelf ziek? Stap 1 Ga naar je dashboard in Humanwave door op 'Start' te klikken. Stap 2 ...
    • Hoe kan ik berichten versturen naar mijn medewerkers?

      Via Berichten kun je makkelijk en snel vanaf één plek intern naar alle medewerkers communiceren. Met één bericht houd je iedereen op de hoogte van de laatste zaken. Zo informeer je iedereen in een keer over wijzigingen in het privacybeleid of over ...
    • Waar kan ik de bijzonder tarief percentages controleren?

      Ga via Start naar Rapporten. In het blok Salaris vind je het rapport 'Bijzonder tarieven'.  Je kunt het rapport per jaar genereren. De volgende kolommen worden hierin getoond.  Belastbaar loon: Het jaarloon op basis waarvan het bijzonder tarief is ...