Hoe anonimiseer ik een medewerker?


In de bestaande GDPR/AVG privacywetgeving moet het mogelijk zijn voor medewerkers om geanonimiseerd te worden wanneer zij hierom vragen. Belangrijk is dat de regels van de Belastingdienst wel in acht worden genomen. Zo is dit niet mogelijk wanneer de bewaartermijn van het personeelsdossier van medewerker nog niet verstreken is. Dit gaat namelijk voor de aanvraag van de medewerker om geanonimiseerd te worden. Wanneer een medewerker geanonimiseerd mag worden, kan dat door de volgende stappen te volgen.


Stap 1 

Controleer in het profiel van de medewerker of deze de status 'Inactief' heeft. Dit kunt u controleren onder het tabblad 'Persoonlijk'.



Stap 2

Klik op het tandwiel achter de naam van de medewerker en kies voor 'Anonimisering'.



Stap 3

Typ de volledige naam van de medewerker in die u wilt anonimiseren en klik op 'Doorgaan'.
Let op: U dient de gehele naam zelf te typen. Wanneer er speciale karakters in de naam staan (ü, é, ë, ï etc.), dient u deze ook exact zo te typen. Het is niet mogelijk om de naam te kopiëren en te plakken.



Stap 4

U krijgt een melding in beeld dat dit proces onomkeerbaar is. Het is dus niet mogelijk een medewerker weer terug te zetten wanneer dit proces is afgerond, weg is weg. Wanneer u door wilt gaan, vinkt u het vakje aan waarin gevraagd wordt of u het volledig begrijpt en vervolgens klikt u op 'Doorgaan'.



Stap 5

U krijgt de melding te zien dat de medewerker klaar staat om geanonimiseerd te worden. U heeft nog 14 dagen bedenktijd alvorens de medewerker daadwerkelijk geanonimiseerd wordt.