Nadat je het project hebt aangemaakt, kun je de project informatie inzien. Hier kun je alles terugvinden over het budget, toegewezen uren, gerealiseerde uren, de taken en de medewerkers die deelnemen aan het project.
Project informatie
Hier vind je de basisinformatie, zoals de naam van het project, de looptijd, het bedrijf, de locatie en de status. Wanneer je deze informatie wilt wijzigen kun je ook de budgetten beheren.
Status
Hier staan alle type uren uitgespecificeerd.
- Budget uren: het aantal uren welke zijn gebudgetteerd voor het gehele project.
- Toegewezen: de uren die zijn toegewezen aan de taken binnen dit project.
- Gepland: de uren die per taak aan een medewerker zijn toegewezen.
- Niet gepland: het verschil tussen de toegewezen en geplande uren
- Gerealiseerd: de uren die zijn genoteerd op de taken door de medewerkers.
- Nog te gebruiken: het verschil tussen de gebudgetteerde uren en de gerealiseerde uren.
Taken
Hier staan alle taken gespecificeerd. De uren van de medewerkers worden geschreven op de taken van het project. Medewerkers kunnen pas uren schrijven wanneer ze zijn toegewezen aan een taak. Zien ze een project / taak niet staan, dan zijn ze nog niet gekoppeld hieraan.
Voeg via het plusteken bij het blok ‘Taken’ een nieuwe taak toe.
Vul hier de volgende gegevens in:
- Omschrijving van de taak
- Datum: de periode vanaf wanneer de medewerker uren kan schrijven op deze taak. Vul hier altijd een einddatum in, zodat dit niet een slapende taak wordt.
- Voeg een budget uren toe om inzichtelijk te krijgen of het gebudgetteerde uren voor deze taak realistisch waren, of dat er meer of minder uren nodig waren voor deze taak. Dit zijn toegewezen uren.
- Afhankelijk van: ‘een andere taak’. Kun je aangeven van welke taak deze nieuwe taak afhankelijk is.
- Toekennen aan: Specifieke medewerker of aan alle leden.
- Nieuwe toewijzen: Wijs een medewerker toe; dit kan een lid of niet-lid zijn. Wanneer een niet-lid wordt toegewezen, zal deze medewerker automatisch worden toegevoegd aan de ledenlijst.
- Notitie: voor intern gebruik. De notitie wordt ook voor de medewerker weergeven.
Is een taak afgerond, of hoeft een medewerker hier geen uren meer op te schrijven?
Klik dan op het potloodje om de taak te wijzigen.
- Je kunt bij Status aangeven dat de taak klaar of nog openstaand is.
- Voer een einddatum in bij de toewijzing aan de medewerker. Op deze manier kan de medewerker hier geen uren meer opschrijven, maar blijft de historie bewaart. Verwijder de medewerker niet uit de lijst.
Leden
Nadat een project is aangemaakt kun je meerdere projectleden toevoegen.
De leden kun je toevoegen in het onderste blok van het projecten, ‘Leden’. Gebruik het plusteken om een nieuw lid toe te voegen. Met het prullenbakje kun je eventueel leden verwijderen van een project.
Selecteer de medewerker die je wilt toevoegen, het type (lid of tweede projectmanager), en ken het nieuwe lid eventueel toe aan een bestaande taak.