5 tips om Humanwave optimaal inzetten - Humanwave

5 tips om Humanwave optimaal inzetten

Ben jij bekend met alle ins- & outs in Humanwave? Hier onder vind je 5 tips waarmee je Humanwave optimaal in kunt zetten in jouw organisatie.

1. Medewerkersbeheer: Gebruik zoeken
Ben je opzoek naar een interactief overzicht van alle medewerkers op de afdeling Sales? Gebruik de optie zoeken hiervoor! 
Navigeer naar de medewerkerslijst en rechtsboven in vind je onder het plusteken de optie 'zoeken'. Hier kun je veel meer dan alleen zoeken op naam van de medewerker. Denk bijvoorbeeld aan zoeken op afdeling, functie en labels (meer over labels in tip 2). Zo heb je snel de gewenste personen bij elkaar, en navigeer je snel door naar de juiste persoon.



2. Weet wie wat kan: Hang een labels aan jouw medewerkers

Welke medewerker sprak er nu Spaans, of wie is er BHV'er binnen de organisatie? In het veld labels in het persoonlijk profiel kun je additionele informatie kwijt. Denk bijvoorbeeld aan vaardigheden die niet direct van toepassing zijn, maar in de toekomst wellicht handig te pas komen. Naast dat je kunt zoeken naar personen met een bepaald label zoals hierboven beschreven staat, kun je ook in het rapport "Actieve medewerkers - label" alle labels van alle medewerkers controleren. 

Hoe hang ik een label aan een medewerker? 
  1. Ga naar het profiel van de medewerker, die bijvoorbeeld BHV'er is in jullie organisatie. 
  2. Ga naar het Profiel - Persoonlijk. 
  3. Klik op het potloodje in het blok "Persoonlijke informatie. 
  4. In het veld: 'Label'; kun je BHV' invoeren. 
  5. Kies voor Bewaar. 
3. Nooit meer iets vergeten herinneringen
Laat Humanwave voor je werken. Met de herinneringen geef je precies aan welke notificaties je wanneer wilt ontvangen voor verjaardagen, aflopende contracten, documenten en nog veel meer. Je ontvangt zowel in Humanwave als een e-mail een notificatie. Lees hier verder.

4. Snel documenten opmaken met sjablonen (& digitaal ondertekenen)
Met het aanmaken van een sjabloon kan je tijd en kosten besparen, je laat immers Humanwave het werk voor je doen. In de HR administratie zijn veel soorten documenten geschikt voor het gebruik van een sjabloon. Denk hierbij aan: 
  1. Arbeidsovereenkomst(en) (onbepaalde tijd, bepaalde tijd, stage overeenkomst etc.);
  2. Bruikleenovereenkomsten / gebruikersovereenkomsten (laptop/telefoon/sleutel/chip etc.);
  3. Sjabloon voor het functioneringsgesprek;
  4. Aanzegbrieven;
  5. Bevestiging van een loonsverhoging.
Lees in onze helpfile Hoe gebruik ik sjablonen? hoe je sjablonen aanmaakt en kunt implementeren in jouw organisatie. Wist je dat je deze documenten na het genereren ook direct kan laten ondertekenen door de medewerker met een digitale handtekening? Ook zo bespaar je tijd, printerinkt, en mailverkeer. 

5. Optimale voorbereiding via de workflow 'Nog te doen'
Onder 'Nog te doen' vind je veel meer dan alleen de openstaande verzoeken van de medewerkers. Wanneer je de workflow van nog te doen juist inzet, kun je hier enorm veel baat bij hebben om niet te vergeten en zodat de juiste gegevens tijdig worden doorgegeven aan de salarisadministratie.
  1. Verzoeken: Hier vind je alle openstaande verzoeken rondom verlof, ziekte, en flexibele uren
  2. Contracten: Het personeelsverloop van deze maand; zijn er zaken waarbij je hier op wilt letten, denk aan nieuwe medewerkers die een extra controle nodig hebben. 
  3. Ziek deze maand: Hier staan alle medewerkers die in de huidige maand zien zijn geweest. Houden jullie wachtdagen in? Dit gebeurt hier. 
  4. Declaraties: Alle ingediende declaraties vind je hier terug. 
  5. Profielwijzigingen: Hier vind je de aangevraagde profielwijzigingen van de medewerkers terug, denk bijvoorbeeld aan adreswijzigingen. 
  6. WAB controle: In dit scherm kun je controleren of de (nieuwe) contracten voldoen aan de Wetgeving Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Lees hier verder.
  7. Documenten: Wanneer er documenten afwachtend zijn van goedkeuring (denk aan functioneringsgesprekken en beoordelingsformulieren), vind je deze hier terug.  
Tip van Humanwave: Zorg dat de openstaande Verzoeken 1x per week gecontroleerd worden. Controleer de andere schermen allemaal op een vast moment in de maand. Bijvoorbeeld op de 20ste, zo ben je altijd op tijd met het doorgeven van wijzigingen.

    • Related Articles

    • 6 tips om goed 2021 in te gaan

      Aan het eind van het jaar en bij de start van 2021 zijn er diverse zaken waar je op moet letten op het gebied van HR- en salarisverwerking. Hier vind je alvast 6 tips om opgeruimd en voorbereid 2021 in te gaan.  1. Prinsjesdag 2020: Wat kun je ...
    • Ontslag | 5 tips om te besparen op ontslagkosten

      Ontslag is nooit leuk, maar soms toch nodig. Daarnaast zijn er vrijwel altijd kosten aan verbonden. Kosten die je liever tot het minimum wil beperken. Humanwave wil je graag helpen om een ontslag zo goed mogelijk te laten verlopen. We hebben daarom 5 ...
    • De basis: Aan de slag met Humanwave

      In het bijgevoegde document vind je uitleg over welke gegevens nodig zijn om de basis in te regelen in Humanwave. We zullen alle tabbladen die voor jou als werkgever van belang zijn voor de inrichting van de organisatie / bedrijf aflopen en alle ...
    • Hoe stel ik mijn organisatie optimaal in?

      De instellingen vormen de basis van Humanwave. Voor optimaal gebruik is het dus van groot belang dat deze juist staan. Speciaal hiervoor hebben wij een "Aan de slag met" document voor ontwikkeld. Je kunt dit documenten in deze helpfile vinden.  Lees ...
    • Hoe om te gaan met ziekte in Humanwave?

      Deze workflow weergeeft het functionele proces rondom ziekmelding in Humanwave, en welke stappen je moet doorlopen, en waar je op moet letten wanneer je te maken krijgt met langdurige ziekte.  Start ziekte De medewerker meld zich ziek. De ziekmelding ...