Het is mogelijk om correctie loonaangiftes te maken in Humanwave. Hoe dit kan staat in deze helpfile uitgelegd.
Er wordt in deze helpfile ingegaan op de volgende zaken:
- Wanneer moet ik een correctie loonaangifte aanmaken?
- Hoe maak ik een correctie loonaangifte?
- Welke controles moet ik uitvoeren?
- Welke foutmeldingen kan ik krijgen en hoe los ik deze op?
Wanneer moet ik een correctie loonaangifte maken?
Het kan zijn dat je van de belastingdienst een brief hebt ontvangen waarin staat dat er gegevens ontbreken of verkeerd zijn aangeleverd. Denk hierbij aan het ontbreken van een geboortedatum, verkeerd ingevoerd BSN, en sinds 2020 het ontbreken van een reden uit dienst. Ook kan het zijn dat er een mogelijke instellingen belasting verkeerd staan, zoals cao sector.
Controleer wat er mis is gegaan en verifieer vervolgens in Humanwave of de gegevens volledig zijn en of de instellingen correct zijn. Pas de instellingen aan waar nodig.
Hoe maak ik een correctie loonaangifte?
Nadat je hebt gecontroleerd of alles in orde is, kun je de gecorrigeerde loonaangifte aanmaken.
Stap 1
Ga in het linkermenu van de organisatie naar: Salaris; en daarna naar het kopje 'Loonaangifte'.
Stap 2
Hier zie je alle reeds verstuurde aangiftes terug. Druk op het plusteken om een nieuwe loonaangifte toe te voegen.
Stap 3
Selecteer hier het volgende:
- De periode waarover je een correctie wilt aangeven.
- Het type: Correctie.
- Wanneer medewerkers uit dienst zijn zonder opgegeven reden, verschijnt dit hier in beeld. Er moet altijd een reden worden gekozen.
Kies voor Bewaar.
Stap 4
De correctie loonaangifte wordt nu geladen.
Verstuur de gecorrigeerde loonaangifte niet. Wanneer een nieuwe loonaangifte voor de volgende periode wordt aangemaakt, wordt de correctie automatisch meegestuurd.
Welke controles moet ik uitvoeren?
Natuurlijk is het belangrijk dat alles klopt bij een correctie van de aangifte. Je wilt immers niet dat deze opnieuw terugkomt.
De belangrijkste factor is dat het totaalbedrag van de aangifte hetzelfde blijft. Als dit niet het geval is, controleer dan eerst:
- Is de WBSO afdracht ingevuld?
- Is bovenstaande niet van toepassing, maar is er toch een verschil? Neem dan contact op met de supportafdeling. Wij helpen je graag verder.
Welke foutmeldingen kan ik krijgen en hoe los ik deze op?
- "Er ontbreken gegevens":
Wanneer deze melding verschijnt nadat de correctie aangifte is aangemaakt, ontbreken er nog gegevens.
Om te controleren welke gegevens dit zijn, klik je op het potloodje achter de correctie en daarna op het kopje 'notificaties'. Hier wordt weergegeven welke gegevens van welke medewerker ontbreken.
Pas de ontbrekende gegevens aan en ga terug naar de loonaangifte. Verwijder de eerder aangemaakte correctie door op het potloodje te klikken en vervolgens 'verwijderen' te kiezen. Daarna kan er een nieuwe correctie loonaangifte voor die periode worden aangemaakt.
- "Ongewijzigd":
Wanneer deze melding verschijnt nadat de correctie aangifte is aangemaakt, is er geen verschil tussen de correctie en de reeds eerder aangemaakte loonaangifte. De wijziging die aangepast moest worden is nog niet opgelost. Ga terug naar het begin en inventariseer welke melding er gedaan is en pas deze correct aan.
- "Status ongeldig":
Deze melding zie je alleen wanneer je de correctie loonaangifte opent. In dit geval kan de correctie loonaangifte niet verstuurd worden.
In de meeste gevallen zit het probleem hier in de adresgegevens; een postcode is onvolledig, of er mist een huisnummer. Heb je medewerkers met een buitenlands adres? Controleer dan of het adres op de Nederlandse wijze is genoteerd; [straatnaam nummer].
Bij deze foutmelding kun je het beste contact opnemen met de supportafdeling; wij helpen je graag verder.